• zoomBizzy Anna
    Bizzy Anna © Olivier Vanderaa
  • zoomBizzy Anna
    Bizzy Anna © Olivier Vanderaa
  • zoomBizzy Anna
    Bizzy Anna © Olivier Vanderaa
  • zoomBizzy Anna
    Bizzy Anna © Olivier Vanderaa
  • zoomBizzy Anna
    Bizzy Anna © Olivier Vanderaa
  • zoomBizzy Anna
    Bizzy Anna
  • zoomBizzy Anna
    Bizzy Anna © Olivier Vanderaa
  • zoomBizzy Anna
    Bizzy Anna © Olivier Vanderaa
  • zoomBizzy Anna
    Bizzy Anna © Olivier Vanderaa
  • zoomBizzy Anna
    Bizzy Anna © Olivier Vanderaa
  • zoomBizzy Anna
    Bizzy Anna © Olivier Vanderaa
  • zoomBizzy Anna
    Bizzy Anna © Olivier Vanderaa

Bizzy Anna

Synopsis

Deze korte voorstelling, gecreëerd voor de danseres Ines Cera, is een solo met een bijzondere, tussen "trash" en "camp" slingerende plasticiteit op muziek van Matmos. Thierry Smits haalde hiervoor inspiratie uit de romantisch-gotische sfeer die door de videast Matthew Barney in zijn "Cremaster", een reeks van vijf films, wordt opgeroepen. De toeschouwers, voor de gelegenheid gehuld in een witte schort, komen in een laboratoriumachtige – fel licht, steriliteit – ruimte terecht en worden uitgenodigd om gedurende een vijftiental minuten een ambigu en hybride wezen dat in een met melkachtig en kleverige vloeistof gevuld bekken evolueert. Het schuchtere wezen is aanvankelijk amorf maar breekt uit zijn verdoving, rekt zich uit en begint aan een steeds krachtig wordende dans die soms zelfs met de schaamteloosheid flirt. Het lijkt zijn toeschouwers, het leven te willen uitdagen, maar hervalt uiteindelijk terug in zijn amorfe toestand, verslagen. Vanuit haar waterachtige wereld, introduceert deze androgyne waternimf met afwisselend bange, vastberaden en krampachtige bewegingen, haar publiek in een universum waar alles verschuift tussen nieuwsgierigheid en duizeligheid, tussen gevoel en kennis, feeërie en nachtmerrie.

Pers

Pers


"…Thierry Smits stelt in de kelders van de Balsamine een verbazingwekkende solo voor, geïnspireerd op het krachtige werk van beeldend kunstenaar Matthew Barnes (serie van vijf films/installaties/ beelden getiteld "Crewmaster"): gedeformeerde lichamen, bevreemdende sfeer, glibberige materie en mutanten. Bij Thierry Smits wordt deze wereld voorgesteld in een bad, waaromheen geplaatst de toeschouwers voorzien van plastic schort. In het midden, opgerold op een kussen, de danseres Ines Cera, geschminkt als een faun met gepunte oren en met gekleurde lenzen. Het lichaam bedekt met fijne pailletten, is zij omgeven door een wittige vloeistof. Het wezen komt langzaam in beweging, ontwikkelt zich beetje bij beetje. Half mens, half dier, snuivend op het kussen, glijdt ze in het water en doet het opspatten. Zich naar het wateroppervlak manoeuvrerend, verschijnt ze als een Messias, om er tenslotte, terneergeslagen, ineen te zakken. Thierry Smits slaagt erin met deze vijftien minuten durende voorstelling een betoverende wereld te creëren."

Guy Duplat / La Libre Belgique , 12 juni 2004

Tour

Tour

Première 10-19/06/2004

Festival Danse Balsa Marni

Theâtre de la Balsamine, Bruxelles (B)

26/09/2004

Bewogen Tongeren

De Velinx, Tongres (B)

16/10/2004

Festival Solo Soli, dans le cadre de Lille 2004

Courtrai (B)

27/02/2005

Week-end des Arts, Halles de Schaerbeek

Bruxelles (B)

previous
dezoom next
show