D'Orient

Synopsis


Het nieuwe project van choreograaf Thierry Smits is ontstaan vanuit diens fascinatie voor het Oosten en gecreëerd naar aanleiding van zijn reiservaringen naar de Arabische landen als Marokko, Tunesië, Egypte, Libanon en Syrië. De indrukken die hij vergaarde tijdens zijn zwerftochten en ontmoetingen zijn met licht overgoten, vol sensualiteit, generositeit, schoonheid en wanorde. Zij leverden hem een amalgaam van beelden op en resulteerde in een bijzonder persoonlijke kijk op de Oriënt. Deze subjectieve weergave is ook gevoed met filmbeelden van o.a Lawrence of Arabia van David Lean, Adieu Bonaparte , Le Destin van Youssef Chahine en Duizend en één nacht van Pier Paolo Pasolini.

Zich bewust van mogelijke oriëntalistische interpretaties , is deze voorstelling op geen enkele ideologische constructie gebaseerd en is er geen sprake van enige politieke analyse. Haar doel is vooral esthetisch. Hoewel ze in brede zin geïnspireerd is door de kenmerken van een beschaving, van een volk, van zijn tradities en verbeeldingswereld, is dat alleen maar om te proberen deze vrij te interpreteren in de specifieke taal van de hedendaagse dans.

Voor Thierry Smits is deze taal tevens de taal van het lichaam. Voor hem als choreograaf is het lichaam natuurlijk het materiaal en het instrument van zijn werk. Vaak is het lichaam het eigenlijke object van zijn choreografische experimenten waarin hij de lichamelijkheid onderzoekt en de expressiviteit van dat lichaam dat zowel genot als pijn is benadrukt. Zich baserend op geschriften als die van de antropoloog en psychoanalyticus Malek Chebel, richt hij deze keer de aandacht op de geprivilegieerde plaats die het lichaam in de Arabisch-islamitische wereld inneemt en de determinerende rol die het speelt als sociale boodschapper. 

Pers

Pers

In zijn laatste creatie die debuteerde in Namen en Brussel om daarna door Europa en Tunesië te reizen, is het middels de taal van de dans dat de choreograaf heeft gekozen om te spreken over het Oosten. En in dit opzicht is de etappe die betrekking heeft op de Maghreb niet zonder betekenis. Zij introduceert op een bepaalde manier zelfs de essentie van de voorstelling, een voorstelling die we terecht kunnen kwalificeren als hedendaags ballet. Inderdaad, D’ORIENT neemt ons mee naar het Oosten of liever het Midden-Oosten van de choreograaf: acht dansers drukken zich door middel van verschillende technieken uit en vinden zich tezamen in een sensuele stroom van bewegingen onder gemeenschappelijke noemer van gevoelens en betekenissen, georkestreerd door de choreograaf. Drie zeer fysieke en suggestieve scène’s die, zonder in folklore te vervallen, het artistieke concept samenvatten. Zo is het geluidsdecor, met traditionele zang en ritmisch gedreven slaginstrumenten, behandeld op een manier die het cliché doet vermijden. (…) Bij Smits geen gevaar om in holografie te vervallen, zijn kennis van het oosten gaat, net als zijn project, ver en blijft toch zeer toegankelijk door de bijna verhalende lichaamstaal. (…) Meer nog dan het exotisme, geeft het geheel ons een gevoel van warmte en intimiteit, iets wat iedereen raakt, alsof het Midden-Oosten werkelijk aan de wieg van de beschaving stond.

Tutto Danza, Ch. Castellazzi, zommer 2005


De Brusselse choreograaf Thierry Smits behoort met zijn Compagnie Thor tot de gevestigde waarden van de Belgische dans. Smits maakte meer dan twintig voorstellingen voor hij de tijd rijp achtte om zijn sterke fascinatie voor de Arabische wereld in zijn werk te gebruiken. Het is dan ook opmerkelijk dat D'ORIENT veeleer een gepolijst kleinood is geworden, dan een robuust magnum opus. […]
Smits bereikt over de hele voorstelling een mooi evenwicht tussen interessant dansmateriaal en momenten met meer ingetogen, vertraagde bewegingen. Hij slaagt ook in zijn voornemen om er géén homo-erotische affaire van te maken. Dat er alleen mannen op de scène staan, heeft ermee te maken dat hij de Arabische mannenwereld – die in het algemeen ook de meest zichtbare en toegankelijke is - het beste kent. De camaraderie die D'ORIENT kenmerkt is hartverwarmend en de feelgood-factor maakt de voorstelling licht verteerbaar.

De Standaard, M. Bellon, 18/03/2005


Het is in deze subjectieve context dat de acht, zeer van elkaar verschillende dansers een wonderlijk tableau vormen. Gegroepeerd in twee- of drietallen of samen in lange bewegingssequenties die tegelijkertijd vrolijk en ingehouden zijn, bevrijden zij zich gaandeweg van het gewicht dat de zwaarte van hun lichaam is, om ons hun fascinerende en subtiele gratie te tonen. En zij die er een politieke stelling achter zoeken hebben het mis: Thierry Smits heeft voor D'ORIENT gezocht wat hem zelf bevalt; in dit geval plezier, en dat werkt aanstekelijk."

Le Vif/L'Express, C. Taymans, 18/03/05


Middels drie tableaus, vertolken acht mannelijke dansers de rollen, relaties en codes van een traditioneel patriarchaal leefmilieu maar ook van een moderne verstedelijkte wereld. De "hammam" scène is gekneed met een immer zinnelijke sensualiteit, de "sahara" komt overeen met droogheid en eenzaamheid terwijl het derde en laatste deel feestelijkheid en broederschap ademt.

Metro, 17/03/05


D'ORIENT in al zijn eenvoud, zijn bescheiden waardigheid, tekent zich af als een nieuwe fase in het werk van Thierry Smits, nog steeds nauw met de esthetiek verbonden maar minder ruw en met minder zorg om provocatie als voorheen. Zonder ook maar af te doen aan de kracht en vrijgevigheid van zijn kunst, maakt hij het hier meer direct, toegankelijk, open, zelfs naar een nieuw publiek."

La Libre Belgique, M. Baudet, 12/03/2005


D'ORIENT brengt een hulde aan de Arabischislamitische wereld en het Oosten. Een resoluut waardig en eerbiedige verering, vol sporen van sensualiteit, warmte et vrijgevigheid. Oosterse indrukken, getekend Thierry Smits, ver van alle folklore en politieke polemiek. Een verrassende plechtigheid, tegelijkertijd organisch en berekend. Vurig en zacht. Een lange en tot rust brengende zucht, zoals het meest sereen van alle meditaties. […]
Een stuk met drie kleurspelingen (wit en huidskleur, okergeel, blauw en rood) maar met dezelfde tinten: discreet, intiem en sensueel. Een crescendo dat zijn tijd neemt om u beter in beslag te nemen, zonder u ooit gevangen te houden. Niet een oplaaiend werk maar een werk van duizend en één kleine schitteringen. Puur dans. Een hedendaags ballet. Een geheel dat u achterlaat als een lichtspoor, zacht en luchtig…

Zone 02, AB, 9/03/2005

Tour

Tour

Seizoen 2005/06

3-5/03/05

Théâtre Royal de Namur (B)

Namur (BE)

10-25/03/05

Théâtre Varia

Bruxelles (BE)

11/04/05

Festival De hel van het Noorden

Groningen (NL)

17/04/05

Festival De stilte van de sluier

Brugge (BE)

29-30/04/05

Les Ecuries, Charleroi/Danses

Charleroi (BE)

04/05/05

Rencontres chorégraphiques de Carthage

Tunis (TN)

 

Seizoen 2005/06

08/10/05

Schouwburg Kunstmin

Dordrecht (NL)

10/10/05

Theater Bellevue

Amsterdam (NL)

14/10/05

De Kortrijkse Schouwburg

Kortrijk (BE)

21/10/05

CC Westrand

Dilbeek (BE)

01/12/05

CC De Spil

Roeselare (BE)

3/12/05

Stadsschouwburg

Arnhem (NL)

9/12/05

De Velinx

Tongeren (BE)

16-18/12/05

Halles de Schaerbeek (Objectifs Danse)

Bruxelles (BE)

01/02/06

CC Genk

Genk (BE)

03/02/06

CC De Werf

Aalst (BE)

07/02/06

Schouwburg

Sint Niklaas (BE)

18/02/06

Festival Pays de Danse

Liège (BE)

22/02/06

Maison de la Culture

Tournai (BE)

8 & 10/04/06

Ramallah Contemporary Dance Festival

Ramallah (PAL)

3-7/05/06

Theatre and Dance Festival

Caire, Alexandrie (EG)

12/05/06

Wolubilis

bruxelles (BE)

18 & 20/05/06

Festival de Danse

Casablanca (MA)

10/06/06

CNCDC Châteauvallon

Ollioules (FR)

30/06/06

Festival Malta

Poznan (PL)

2-15/07/06

Contemporary Dance Festival

Bytom (PL)

 

 

 

 

Seizoen 2006/07

 

 

10/10

Théâtre de la Ville Duchamp-Villon

Rouen (FR)

3/11

De Meent

Beersel (BE)

8/11

De Warande

Turnhout (BE)

25/11

CC Ottignies, Aula Magna

Louvain-la-Neuve (BE)

28/11

CC de la ville de Nivelles

Nivelles (BE)

30/11)

Maison culturelle de Ath

(BE)

9/12

Schouwburg

Tilburg (NL)

19/01

CC Evergem

Evergem (BE)

 

 

 

Seizoen 2007/08

 

 

10/03

Al Bustan Festival

Beyrouth (LB)

4-5/04

Miami Dade College

Miami, Floride (US)

3/05

Zakharef in Motion, Al Hussein Cultural Center

Amman (JO)

8/06

Festivalul international de Teatru, Union Hall

Sibiu (RO)

13-14/06

Kampnagel

Hambourg (DE)

15/08

Sziget Festival

Budapest (HG)

20/08

Uva Grapes, Catania contemporary dance festival 2008

Catanio (IT)

 

 

 

Seizoen 2008/09

 

 

21/02/09

CC Genk

Genk (BE)

10-11/03/09

Arabesque: Arts of the Arab World, Kennedy Center

Washington DC (US)

14/03/09

De Schakel

Waregem (BE)

17/04/09

Made in Cannes, Théâtre de la Licorne

Cannes (FR)

Photos
previous
dezoom next
show