Deze body artist uit Californië, die gehavend uit een aids-crisis komt, vermengt uit een stuk dat net in New York gemaakt werd teksten van de opruiende Franse schrijver Georges Bataille, van de beatdichter Brian Gysin en figuren van mannen zonder hoofd: Hitler, de Minotaurus en Lodewijk XVI van Frankrijk. Gek, hel en fel.
Ron Athey (US)
Ron Athey werd geboren in Connecticut maar leefde vooral in Los Angeles en het Verenigd Koninkrijk en is een iconisch figuur uit de hedendaagse en performancekunst. In zijn voorstellingen die tot bloedens barsten van het leven, van de de dood, van de crisis en de moed in de AIDS-periode, bevraagt Athey de grenzen van de artistieke praktijk. Deze grenzen laten de kunstenaar toe hoofdthema’s zoals gender, seksualiteit, extreme seks, queer-activisme, postpunk, industriële cultuur, tatouages, lichaamsveranderingen, rituelen en religie te onderzoeken. Denken we maar aan zijn oeuvre vanaf de jaren ‘80 met Torture Trilogy (1992-1996), Solar Anus (1999), Judas Cradle (2004-2005) en Incorruptible Flesh (Messianic Remains) (2013).
Infos
DATE | CONTENU |
---|---|
2019/05/032000 |
03.05.2019 20:00 Studio Thor, Bruxelles |
Concept en performance: Ron Athey. Directeur (in de ontwerpfase): Sean Griffin. Geluidsontwerp: Opera Povera. Kunstrichting, masker en hoofden: Hermes Pittakos. Pruiken: Christian Warren Landon, aka The Wig Daddy. Video: Graham Kolbeins. Verlichtingsontwerp: Antigona Gonzalez. Videocreatie : Robin A. Ediger-Seto. Een opdracht van Performance Space (New York). Een copresentatie van Studio Thor en Bozar voor het Trouble #10 festival.