De ruimte van KANAL, geladen met zijn industriële geschiedenis, wordt de plaats om de liefdesrelatie te ritualiseren, de renovatie van de plaats wordt een gelegenheid voor transformatie, om het verleden en de mogelijkheden die gegeven worden te integreren.
Thiago Antunes & Gaëtan Rusquet (BE/BR)
Het lichaam, zijn weefsels, zijn cellen, of zelfs de plaatsen, registreren informatie, gelukkige of ongelukkige gebeurtenissen. Thiago en Gaëtan, die craniosacraal en bio-energetisch genezen, laten zich door deze praktijken inspireren om de herinneringen aan de plek en hun geschiedenis opnieuw op te halen en te transformeren. Dit project kan worden gezien als een onderzoek naar de herinneringen aan het komende museum, de geschiedenis van de lichamen en hun banden, en een manier om hun huidige relatie te ritualiseren door hun verleden en de wonden ervan te integreren.
Na een bachelor in de audiovisuele kunsten en een master in Art Performance in Sao Paulo, vestigde Thiago Antunes zich in Brussel, waar hij een tweede master behaalt in Performance en artistiek onderzoek. Op het kruispunt van theater, spel en ritueel, onderzoekt hij met zijn werk de verwevenheid van identiteiten en territoria. Steeds zeer expliciet in zijn werk, verwerpt hij de “echte esthetica” en omarmt hij geluiden, onzekerheid en overdaad als strategieën die disruptief zouden zijn voor de kunsteconomie en haar standaarden. Sinds het behalen van zijn diploma in 2016 heeft hij verschillende residenties gedaan in Brussel (2016, 2017) en in Italië (2019, 2020). Hij heeft opgetreden tijdens festivals zoals Friday Island (Luxemburg, 2016), het Enter Festival (Brussel, 2018), het BANG! Festival (Brussel 2018) en het Bewogen Festival (Brussel 2019). Hij was ook performer tijdens de Monty Kultuurfaktorij in Antwerpen in 2019, tijdens NOW voor curator Petros Orfanos (Brussel 2019) en met Martina Gudmundson tijdens het evenement INPLEAXORUREABLE in ReMo (Amsterdam, 2019). In 2021 deed hij zijn performance Job in het Kaaitheater en Recyclart.
Gaëtan Rusquet studeerde Toegepaste Kunst aan de ENSAAMA in Parijs en vervolgens scenografie en performance aan de ENSAV La Cambre. Hij werkt als kunstenaar en performer binnen performance, dans, theater en beeldende kunst. Zo performt hij in Celestial Sorrow van Meg Stuart, Square Dance van Bryan Campbell en creëerde hij de kostuums en scenografie voor Boundary Games van Léa Drouet. Zijn artistiek werk focust vaak op de relatie tussen het lichaam en de ruimte, door middel van een medium, en op de noodzaak van beweging die daaraan gelinkt wordt. Binnen deze ervaringen, wil hij het publiek deelachtig maken van een tegelijk beeldende en performatieve ervaring. In Meanwhile, (2014) moeten de performers voortdurend omgaan met de dreigende vernieling van de constructie die ze opbouwen, terwijl As We Were Moving Ahead Occasionally We Saw Brief Glimpses of Beauty (2018) het choreografische potentieel van (live) videomontage en het perspectief van de selfie exploreert. the eYe in the light in the eYe (2020), in opdracht van Europalia, dialogeert met de fotografie van Brancusi door beelden te laten verschijnen en verdwijnen in de ogen van de kijkers die het medium zelf worden. Momenteel werkt hij aan het onderzoek the edge, waarin hij de grenzen van het lichaam en liminale ruimtes exploreert.
Infos
DATE | CONTENU |
---|---|
2021/07/101100 |
10.07.2021 11:00 KANAL - Centre Pompidou, Bruxelles Réservations |
In medewerking met KANAL – Centre Pompidou.