Calenture n° 47 de l’Hypogée pour acteur, double peau et petits pots de confiture

De Franse dramaturg en regisseur rekent af met mama’s confituur in één van de meest clowneske performances – wij weten nog van niks. Tussen lichaamskunst en dramatische gedichten – begeleid door de stem van groot acteur Marcel Bozonnet. We wanen ons in de Comédie Française.

Jean Lambert-Wild (FR)

Jean Lambert-wild, auteur, acteur, scenograaf en directeur van de acteurs is geboren in 1972 in Réunion. In 1990 begint hij met het schrijven en de scène-constructie van zijn geheime crypte. Later, in 1997, wordt hij partner-artiest aan de nationale Granit-Scène van Belfort en sticht hij cooperatieve 326. Van 2007 tot 2014 leidt hij de Comédie van Caen – CDN van Normandië; sinds 2015 leidt hij het Théâtre de l’Union et L’Académie – Ecole Supérieure Professionnelle de Théâtre du Limousin. Zijn ‘calentures’ (Een calentuur is een fel delirium waaraan zeemannen lijden als ze tropische zeeën oversteken, vergezeld van waanideeën en het onweerstaanbare verlangen zich in de zee te gooien) zijn het meeste performance-achtige deel van zijn werk.

Infos

DATE CONTENU
2019/05/052000 05.05.2019
20:00
Studio Thor, Bruxelles
 

Van en met Jean Lambert-wild. Stem: Marcel Bozonnet. Geluid: Christophe Farion. Kostuum: Annick Serret Amirat. Naadsters: Antoinette Magny en Sophie Ongaro. Technisch directeur: Claire Seguin. Gedelegeerde productie: Théâtre de l’Union-Centre Dramatique National du Limousin. Productie: Comedie van Caen-Centre Dramatique National de Normandie, Usine C de Montréal met Les Escales Improbables de Montréal.

[Redux]

Voor de tiende editie – en de eerste volgens deze nieuwe formule – kreeg het festival de titel “redux” mee (uit het Latijn: identieke restauratie, maar ook terugkeer, wat terugkomt). Veel werken bevragen het feit van herbeleven (een moment), van opnieuw doen (een actie), van opnieuw beginnen, van vernieuwing: ideeën die in tegenstelling lijken te staan tot wat we denken te weten over de performancekunst. Het tegenovergestelde zien we aan de hand van zo’n 22 voorstellingen, met kunstenaars van veraf (de Californische body artist Ron Athey of de Afghaanse feministische kunstenaar Kubra Khademi), maar ook iconische Belgische performers, zoals Gwendoline Robin of Claude Cattelain. Er zijn verschillende muzikale en zelfs feestelijke voorstellen. TROUBLE reist ook op de golven van Radio Panik, toont gewaagde creaties van de jonge artiesten van La Cambre en neemt de tijd om kritisch na te denken en te filosoferen. Het festival is sterk verankerd in de buurt, vooral in de onmiddellijke omgeving, van de speelplaats van een school over een crypte in een kerk, tot een mysterieuze impasse aan het nabijgelegen Sint-Joostplein. Met verschillende voorstellen voor een beperkt publiek zullen de eersten de beste plaatsen hebben. Een parcours met veel mogelijkheden, uitgedacht door curator Antoine Pickels, om te beleven voor een avond, een dag, een weekend, of om je vier dagen helemaal in onder te dompelen.

Partners

In samenwerking met BOZAR Performing Arts, ENSAV-La Cambre, Infini Théâtre, Master en arts du spectacle vivant de l’ULB, Radio Panik, Ten Noey, Unité pastorale Les Coteaux, Lycée Guy Cudell. Met de hulp van Fédération Wallonie-Bruxelles/Promotion de Bruxelles, Service public francophone bruxellois, Wallonie-Bruxelles International, Commune de Saint-Josse, visit.brussels.

Over

De Brusselse cult-afspraak in performance is terug!

Sinds 2005 is TROUBLE de internationale afspraak van performance in Brussel. Na negen edities op verschillende plaatsen (Hallen van Schaarbeek, La Bellone, BOZAR, ISELP, Bains ::Connective, publieke ruimte), en een pauze van enkele jaren, komt het festival terug in gemoedelijkere setting. Vanaf nu wordt Studio Thor – de thuishaven van het gezelschap van choreograaf Thierry Smits – het epicentrum.

Trouble: filosofie

TROUBLE behoudt de bekende succes-ingrediënten. De vierdaagse gathering met een druk en afwisselend artistiek programma, waarbij normen en gangbare formaten overstegen worden. Performances waarbij het lichaam centraal staat, maar gecreëerd door artiesten uit de beeldende kunst, hedendaagse dans, experimenteel theater, digital arts, muziek of het nachtleven, … Voor een mix van artistieke families en publiek. Meer dan voorstellingen om te consumeren zijn het echte belevenissen, waarbij zelfbetrokkenheid, risico’s nemen, kwetsbaarheid en interactiviteit centraal staan. Een evenwicht tussen lokale figuren en internationale kunstenaars – vaak ontdekkingen voor het Belgische publiek. Een programmatie met veel aandacht voor vrouwen, queers, minderheidsgroepen of mensen van andere culturen, voor een uiterst diverse visie op kunst. Er wordt ruimte geboden aan opkomend talent dankzij de samenwerking met de opleiding performance van de kunstschool La Cambre. Een veeleisende reflectieve dimensie, die een meeslepende feestelijke dimensie niet uitsluit.

Trouble #1 > #9 (historisch)


(Pas si) Fragile! 2022
(Pas si) Fragile! 2020

Tickets

Voorverkoop uitsluitend via visit.brussels vanaf 28 maart.

 

Tarief

Pass festival : 35€

Pass 1 dag: 15€ (12€ student, -25 jaar)

Specifieke reserveringen

Sommige voorstelligen zijn voor een klein, soms zeer klein aantal mensen – voor deze nodigen we u uit – na aankoop van uw pass, bij onze staff te reserveren op info@thor.be of bel +32 (0)2 223 26 00.

 

Toeg

Studio Thor, Sint-Jooststraat 49, 1210 Brussels

Stib: metro 2/6 (Madou), bus 29/63/59 (Saint-Josse), bus 57 (Gutenberg)

Villo: station Sint-Joostplein.

Fiets: gelieve je fiets op het Sint-Joostplein te laten.

Plaatsen

De ticketverkoop gebeurt in Studio Thor. Waar u ook uw festival armbandje, kunt ophalen.

Het merendeel van de voorstellingen gebeuren in Studio Thor. De andere in een straal van 5 minuten maximum te voet.

Enn systematische controle van de armbandjes gebeurt aan de ingang van deze.

 

Contacten

info@thor.be

+32 (0)2 223 26 00

Trouble #11 © Stanislav Dobak