Een hedendaagse interpretatie van avant-gardistische zangstukken uit het begin van de XXe eeuw, die de betekenissen die achter de taalspelletjes schuilgaan tot leven brengen.
Bénédicte Davin & Alain Wathieu (BE)
Het project begon met de ontdekking van onuitgegeven grafische partituren van Filippo Tommaso Marinetti en andere Italiaanse futuristen in het huis van een verzamelaar die gespecialiseerd is in de avant-garde van de 20e eeuw.
Deze nooit eerder gemaakte performatieve stukken vonden een natuurlijke partner in de poëtische vormen van Dada en de beroemde “Ursonate” van Kurt Schwitters. Deze werken, hoewel oud, worden soms “performances” genoemd, ook al was die term niet in gebruik, en ze vallen op door hun actualiteit. Niet alleen omdat ze spreken uit een tijd van oorlog – de tijd waarin ze werden geconcipieerd – maar ook omdat ze een lichaam van vandaag doorkruisen, dat volledig aan hen is gewijd in de strijd ver voorbij de woorden.
Bénédicte Davin is zangeres en beeldend kunstenares. Haar benadering van hedendaagse werken (Berio, Aperghis…) en het lettrisme heeft haar ertoe gebracht haar eigen composities te creëren, een mengeling van ‘sonzéphonèmes’ (geluiden en fonemen) en allerhande vocaal materiaal.
Alain Wathieu volgde een opleiding tot regisseur aan het INSAS. Sinds de jaren negentig regisseert hij hedendaagse auteurs of eigen creaties. Zijn creaties, die meestal in duet worden uitgevoerd, hebben hem ook dichter bij choreografie en vocaal werk gebracht. Van tijd tot tijd is hij belast met de artistieke leiding van evenementen in België en Nederland, waar hij al 15 jaar lesgeeft.
VIDEO (Camille Meynard)
Infos
DATE | CONTENU |
---|---|
2023/04/211930 |
21.04.2023 19:30 > 20:20 Studio Thor, Bruxelles Réservations |
Durée : 50 min