Als een daad van verzet tegen de digitale revolutie en de overdaad aan overflow, high-speed en high-tech, die de stilte vernietigen die nodig is voor meditatie, introspectie en reflectie.
Olga de Soto (BE)
Paper Lane gaat uit van de behoefte aan radicale vertraging en is geïnspireerd op het boek “Aliénation et accélération. Vers une théorie critique de la modernité tardive”, van de Duitse socioloog en filosoof Hartmut Rosa.
De performance is ook geïnspireerd op de actie die de beeldend kunstenaar Sophie Whettnall gebruikt in haar werken “Longueur d’ondes” en “Plaster Landscapes”, en wordt gepresenteerd als een interventie waarin één enkel, uitgezet gebaar wordt ingezet in een constante beweging, waarvan de realisatie de ruimte tekent en de tijd van de actie genereert. Deze ononderbroken beweging is gewijd aan het scheuren van een zeer lang oppervlak op een continue manier, en geconcentreerd op het splijten van het oppervlak dat zowel zijn weg als zijn steun is, en wordt tegelijkertijd een ritueel, een daad van uithoudingsvermogen en meditatie.
VIDEO (Camille Meynard)
Infos
DATE | CONTENU |
---|---|
2023/04/192015 |
19.04.2023 20:15 > 21:15 Studio Thor (Infini), Bruxelles Réservations |
Duratieve performance (60′)
Performance van en door Olga de Soto, gebaseerd op een gebaar van Sophie Whettnall.
- Plastisch element Olga de Soto.
- Productie en verspreiding Niels Production.
In coproductie met de Centrale for Contemporary Art, Brussel. Met de steun van het Ministère de la Fédération Wallonie-Bruxelles – Secteur danse en Grand Studio. Eerste voorstelling in mei 2019 in de Centrale for Contemporary Art.